پیش بینی بهبود دیابت پس از جراحی باریاتریک با یک سیستم نمره دهی جدید

10 دسامبر 2018 - محققان سیستم نمره دهی بالینی جراحی باریاتریک استاندارد(DiaRem) را به منظور افزایش مدت زمان پیش بینی بهبود دیابت بدنبال جراحی چاقی (جراحی کاهش وزن)، اصلاح کردند.

نمره ی DiaRem که شامل سن بیمار، شاخص توده بدنی(BMI)، شاخص های دیابت و درمانهای او است، برای پیش بینی احتمال معکوس شدن دیابت نوع 2 پس از جراحی بای پس معده به روش RYGB[1] بکار می رود.

در تحقیق منتشر شده در مجله ی Obesity Surgery، محققان سیستم Scoring DiaRem را با افزودن شاخص های دیگر بهبود دادند. این کار مدت زمان پیش بینی برای بهبود دیابت را از یک سال به پنج سال افزایش داد و همچنین این نمره ی اصلاح شده سه نوع از روش های جراحی باریاتریک را بجای تنها یک روش بای پس استاندارد در بر می گیرد.

دکتر Rachel Golan، می گوید: ما می دانیم که جراحی کاهش وزن ممکن است باعث معکوس شدن دیابت شود. مدل قبلی DiaRem تنها به پیش بینی نتایج در طی یکسال پس از تنها یک روش جراحی بای پس معده محدود بود، اما  Advanced-DiaRem ما قادر است احتمال معکوس شدن دیابت را تا پنج سال بعد از هر سه روش مختلف جراحی پیش بینی کند.

در این مطالعه، محققان از یک پایگاه داده های کامپیوتری از اطلاعات نزدیک به 1500 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و BMI بیش از 30 که تحت عمل جراحی  RYGB، گاسترکتومی آستینی یا جراحی باندینگ معده بودند، برای تعیین وضعیت دیابت آنها پس از دو و پنج سال استفاده کردند. با استفاده از این داده ها، آنها توانستند Advanced DiaRem را توسعه دهند.

این پیشرفت می تواند بر مسائل مربوط به سلامت عمومی مانند نرخ چاقی، که به عنوان شایع ترین عامل خطر قابل پیشگیری برای مرگ و میر در کشورهای غربی که میزان ابتلای به آن به سطح اپیدمیک همچنان ادامه دارد، تاثیر گذارد.

به گفته ی سازمان جهانی بهداشت، چاقی در سراسر جهان از سال 1975 تقریبا سه برابر شده است. در سال 2016، بیش از 1.9 میلیارد بزرگسال 18 ساله و بالاتر، اضافه وزن داشتند. از این تعداد بیش از 650 میلیون نفر چاق بودند.

دکتر Golan می گوید: توانایی پیش بینی واکنش فرد مبتلا به دیابت به جراحی کاهش وزن، بر تصمیم گیری پزشکان و بیماران تاثیر می گذارد، و مهمتر اینکه، به مقامات بهداشتی برای رسیدگی به یک بحران بهداشت عمومی که یکی از مهمترین عوامل افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی است، و شناسایی اقدامات مستقیمی که ممکن است بیشترین تاثیر را در کاهش چاقی و عوارض آن داشته باشد، کمک می کند.

منبع و سایت خبر:

Obesity Surgery, 2018; DOI: 10.1007/s11695-018-3583-3

www.sciencedaily.com/releases/2018/12/181210072551.htm

 

 



[1]Roux-en-Y gastric bypass (RYGB) surgery